Tak Siapa Patut Dimalukan Seperti Ini, In punca mengapa Pengurus Telco Naik Minyak M*ki Staf Jadi Tular

Satu video yang tular di media sosial menjadi perbualan hangat apabila seorang pengurus yang bekerja untuk sebuah syarikan telekomunikasi telah menjerit seperti orang gila kepada stafnya menjadi tular

Salah seorang staf itu pula sedang mengandung.

Video berdurasi 1:41 minit itu menunjukkan seorang wanita dipercayai ketua satu pasukan jualan untuk sebuah syarikat telekomunikasi terkenal memarahi staf kerana tidak mencapai sasaran jualan.

Salah satu sumber di bahagian komen video itu di Reddit memberitahu pernah bekerja dengan wanita menjerit itu yang dipanggil C. C dikatakan bersikap seperti kanak-kanak yang mengada-ngada, tidak profesional dan menjerit kepada staf bila berpeuang.

Seorang Netizen berkata menjerit sebegitu kepada seorang wanita yang sedang mengandung boleh menyebabkan keguguran.

Khabarnya, video ini sudah tersebar di kalangan kakitangan bahagian jualan syarikat telekomunikasi itu selama beberapa bulan, namun pihak pengurusan tidak mengambil sebarang tindakan terhadap wanita itu. – amazingnara.com

video:

Wanita Mengandung Dibuli Perempuan Cina Gemuk

Kepada sesiapa yang jadi mangsa buli macam ni di tempat kerja, eloknya tangan-tangankan ajer si perempuan gemuk tu. Kalau tak berani, maki depan muka dia kau-kau, kemudian buat report ke Jabatan Buruh atau mana-mana pihak berkenaan.Kita bekerja makan gaji, bukannya untuk dijadikan mangsa buli!

Posted by Bawang Media on Friday, 28 September 2018

Artikel Berkaitan Dan Menarik Dibawah
“leading-image”>Bos kata aku lembu…
Apabila kena marah dengan bos, pastinya emosi akan bercampur-baur. Apatalah lagi penat buat kerja tak hilang lagi, dah kena marah.

“BOS KATA AKU LEMBU!”

Disebabkan saya merupakan seorang auditori yang amat, maka saya tidak dapat menahan dari mendengar keluhan seorang staff yang dicederakan emosinya.

“Confirm bulan depan aku tak ada dah kat sini! ”

Boleh rasa aura marahnya walaupun saya berada diseberang meja. Muka beliau merah, rasanya kalau bos itu masih ada di depan, mau beliau maki bosnya balik

“aku tak pernah jumpa bos yang tak ada otak macam dia” – katanya lagi.

Kawan-kawannya cuba tenangkannya, “Rileksla beb..kau tak boleh marah-marah depan customer macam ni..”

“Ah.. kau, senang la cakap sebab dia tak cakap kau lembu, dia ingat aku tak ade maruah ke cakap depan orang macam tu”

Jika rakan anda mengalami situasi emosional hijack, baru lepas kena marah dengan bos,macam mana nak buat?

Ini cadangan saya:

Bila kena marah dengan bos, ikut tips ini:

  • Diam- Jangan berkata apa-apa mahukan berikan nasihat. Simpan dahulu nasihat anda ?
  • Usap dibelakang beliau, pegang tangan.
  • Bawa beliau ke tempat yang lain, jika ada restoran berdekatan, bawa beliau ke situ.
  • Belanja minuman yang menyejukkan, elakkan minuman berkafein, minuman berasaskan coklat dan buah buahan adalah digalakkan.
  • Dengar sahaja keluhan beliau dan jangan menyebelahi mana-mana. Apabila nampak dia dah tenang, barulah anda boleh mula berbicara.
  • Tukar topik lain dahulu, topik yang buatkan beliau rasa happy.
  • Jika selepas itu beliau cakap semula tentang peristiwa tadi, maka itu adalah masanya untuk anda berikan nasihat untuk rasionalkan semula pemikiran beliau.

Sekiranya anda berseorangan dan tiada sesiapa dalam situasi tersebut,  jauhkan diri dari tempat yang kena marah dengan bos ini tadi sehingga anda rasa tenang dan boleh berfikir secara rasional ?

Sumber

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *