Aku jemput teman wanita datang ke rumah untuk makan malam. Disaat aku bagitahu yang ibu hanya masak nasi dan telur kicap, dia terus m4rah dan m4ki aku.

” Syg…. you nk mkn apa? ” soal si lelaki. ” I nk mkn seafood, I suka sgt…..” bls si gadis. Raut wajah lelaki tu berubah mendung.

” Sorry syg.. Mak I masak lauk ni je, nasi, telor, kicap jr.. Ini jr yg mampu Mak I sediakan utk you.” Balas lelaki itu rasa serba salah. Lalu membuka tudung saji di atas meja di hadapan mereka. Gadis yg tadi bgitu manja terus bertukar berang, wajahnya kemerahan ….

” Ehh… ini jer ke yg Mak kau masak untuk aku? Alah klu setakat ni baik xpayah susah-susah nk undang org datang rumah!! Buat malu jer…” Balas gadis itu penuh sinis. Lelaki muda itu tersentak… Gadis itu lantas berlalu sambil mencapai beg tangannya. Tiba_tiba terdengar lelaki itu ketawa terbahak-bahak. Gadis itu menoleh..

” You..I gurau jer lah. I tau la selera you. Mak I dh masak macam-macam dh tu ada kt ruang meja utama tu…Ahahaha…” Lelaki itu terus ketawa. Gadis itu terus tersenyum.

“You ni, suka tau gurau…eee…geramnya..” gadis itu merengek manja. Gadis itu terus menarik tangan lelaki itu..”Jom..”

” Ehh..jap. Nak ke mana?” Soal lelaki itu.” Ehh you ni, nak makan laa, I dh lapar ni…” kata gadis tu.
Lelaki itu tersenyum pahit.

” Aku rasa aku dah buat satu kesilapan besar. Betul ckp mak..klu nk cari isteri carilah yg boleh mkn nasi blaukkan telor dan kicap, klu mkn semua itu tanpa merungut, Inshallah dialah calon yg terbaik yg boleh menerima kita di saat kita jatuh, bkn saja di saat kita senang…” Gadis itu tergaman….lelaki itu tersenyum…

“Maaf…. kau bukan calon isteriku….. Kau bukan gadis yg selayaknya utk mjadi menantu kpd ibu ku…..kau boleh pergi skrg……kita putus…” Gadis itu tergaman, gadis itu merayu…..tapi lelaki itu tetap dgn keputusannya.Si Ibu sdg memerhati dari kejauhan, air mata si ibu menitis. Akhirnya gadis itu berlalu dgn kdaan yg penuh 1001 penyesalan….

Moral of the story, nk cari teman hidup, carilah yg boleh menerima kita seadanya.. dlm keadaan susah dan senang, yg paling penting carilah yg boleh menerima dan menghormati ibu mu… Inshallah… bahagialah hidupmu….. wanita itu kena “game.”

Ada juga kisah di mana teman wanita ini melopong kerana meninggalkan teman lelaki miskin dahulu.

Setiap gadis mengimpikan lelaki yang ideal sebagai teman hidup mereka. Ada yang mahukan lelaki yang kacak bergaya, ada pula yang mengharapkan lelaki yang dicintai setia dan menyayanginya dengan sepenuh hati.

Seorang lelaki miskin telah jatuh cinta dengan anak gadis yang kaya raya. Satu hari lelaki ini telah mengambil keputusan untuk meluahkan rasa hatinya pada si gadis.

Tapi standard yang diletakkan gadis ini berbeza dah lebih tinggi dari gadis-gadis yang lain.

Jawapan si gadis ; “Macam mana awak boleh terfikir semua ni? Saya tak mungkin dapat mencintai awak. Lupakan saya dan carilah gadis lain yag sama level dengan awak.”

Cintanya ditolak oleh si gadis dengan alasan dia tak sanggup untuk hidup dengan lelaki yang tidak mampu menampung gaya hidup sebagaimana yang disediakan oleh orang tuanya.

Atas rasa cintanya yang mendalam kepada si gadis, lelaki miskin tak dapat lupakan cinta pandang pertamanya ini.

10 tahun kemudian mereka terserempak di sebuah pusat membeli-belah. Si gadis dengan segera dapat mengenali siapakah lelaki yang berdiri di depannya dan berkata;

“Awak apa khabar? Saya sekarang dah kahwin dengan seorang lelaki yang bijak dan gaji dia $15,700 sebulan. Awak boleh lawan ke gaji banyak tu?”

Si lelaki hanya mendiamkan diri dan cuba menahan air matanya dari menitis apabila mendengar ucapan berbisa bak sembilu dari wanita yang pernah bertakhta di hatinya ini. Tiada sepatah kata yang keluar dari mulutnya.

Beberapa ketika kemudian, muncul suami kepada wanita ini. Tetapi sebelum si wanita sempat berkata-kata, suaminya telah menegur lelaki ini terlebih dahulu dengan nada girang;

“Selamat petang tuan. Nampaknya tuan dah berkenalan dengan isteri saya”Si lelaki membalas sambil tersenyum “ Selamat petang kembali Tuan…….?“Saya Kamal tuan!” Si suami kemudiannya berpaling kepada isterinya dan berkata;

“Sayang, kenalkan ni lah boss abang. Dialah pemilik projek bernilai $100 juta yang abang uruskan tu.”Si wanita terdiam kaku apabila mendengar apa yang suaminya telah perkatakan.

Kemudiannya si lelaki berkata sambal meminta diri; “Tuan Kamal, saya ada urusan penting perlu diuruskan. Seronok dapat bertemu dengan tuan di sini dan berkenalan dengan isteri tuan. Saya minta diri dulu.”

Untuk beberapa minit, pasangan ini hanya mampu memandang si lelaki yang sedang berlalu pergi.

Baru tersedar dari kejutan yang berlaku, si wanita bertanya kepada suaminya dalam nada tidak percaya; “Itu boss abang?”

“Ya sayang. Dia seorang yang sangat merendah diri tapi hidupnya agak menyedihkan. Dengar cerita satu ketika dulu dia pernah jatuh cinta pada seorang gadis tapi cintanya ditolak mentah-mentah hanya kerana dia seorang yang miskin.”

“Disebabkan itu, dia bekerja keras. Oleh kerana dia juga seorang yang bijak, kini dia seorang yang berjaya. Pendapatan bulanan dia bernilai jutaan ringgit sebulan tapi malangnya dia masih tak dapat lupakan gadis yang pernah dicintainya satu ketika dulu. Sampai sekarang dia masih tak kahwin.”

Si suami kemudian menyambung lagi; “Beruntungnya perempuan tu jika dia terima lelaki ni dulu.”

Terkejut mendengar ucapan suaminya, si wanita hanya mendiamkan diri.

Semoga kisah ini menjadi pengajaran buat kita semua. Jangan pernah menghukum dan menghina seseorang hanya kerana kemiskinannya pada ketika ini. Mereka juga berhak untuk berusaha bagi merubah nasib diri sehingga berjaya dan berada di puncak.

kredit cintaku wardah ze via siakap keli / the vocket via mediagung

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *