Terjumpa Sebuah Lubang Di Dalam Air,,Tanpa Perasaan Takot Mereka Memasukkan Tangan Ke Dalam ,,Apa Yang Berjaya Dikeluarkan Sangat Mengejutkan !!

Lukas merupakan seorang anak yang sedikit penakut. Maka, dalam usaha untuk memberanikan anaknya itu, ayah Lukas mengajaknya untuk beriadah di luar rumah.

Pada suatu hari, sedang mereka beriadah di tepi danau sungai, mereka terjumpa satu lubang yang sangat aneh. Lubang itu juga mengeluarkan buih-buih.

Apabila mereka berdua melihat lubang aneh ini, ayah Lukas menyangka anaknya itu tidak berani untuk mendekatinya.

Akan tetapi, tindakan Lukas untuk melihat dengan lebih dekat apa yang berada di dalam lubang itu mengejutkan ayahnya.

Walaupun Lukas tidak begitu berani, dia tetap cuba untuk menyelukkan tangan ke dalam lubang tersebut.

Ayah Lukas bersiap sedia di belakang anak lelakinya itu, menantikan apa yang bakal mereka temui di dalam lubang itu.

Apabila Lukas berjaya memegang hidupan yang berada di dalam lubang itu, dia sendiri tertanya-tanya apakah sebenarnya yang berada dalam pegangannya itu. Dia agak risau sekiranya ia adalah seekor ular.

Tetapi dengan sedikit bantuan daripada ayahnya, Lukas berjaya untuk menarik raksasa itu keluar.

Apabila raksasa itu berjaya dikeluarkan, barulah mereka dapat melihat sendiri rupanya yang sebenar. Ternyata, ianya seekor ikan keli yang sangat besar!

Lukas telah berjaya mengatasi ketakutannya dan menarik ikan ini keluar! Ayah Lukas nampaknya begitu bangga dengan anaknya itu.

Pesan ayahnya kepada Lukas, ‘sebenarnya segala ketakutan dan kelemahan kita itu tidak menakutkan, asalkan kita sendiri berani untuk mengatasinya’.

Ayahnya berpesan lagi, ‘walaupun kita menghadapi kesusahan, anggaplah ianya seperti permainan bola sepak sahaja. Kita seharusnya berusaha untuk terus maju ke hadapan, melepasi segala rintangan’.

Kisah Lukas ini bersama dengan pesanan penuh makna ayahnya itu diharap menjadi satu pengajaran dan contoh buat semua pembaca di luar sana.

 

Sila tonton video ini :

sumber

Seterusnya..

JANGAN SAMPAI KAMU MENYESAL JIKA TIDAK MENGETAHUI INILAH YANG HARUS KAMU LAKUKAN JIKA DI GIGIT ULAR BERBISA, LIPAN, KALAJENGKING DAN TERTUSUK PAKU BERKARAT !!!.

Kerapkali kali kita mendengar beberapa orang yang meninggal lantaran di gigit oleh ular berbisa, lipan, di sengat kalajengking serta jangkitan lantaran tertusuk paku berkarat. Tetapi umumnya dari kita tidak tahu langkah perlakuan atau penyembuhan pertama pada korban. Lantaran ketidak-tahuan berikut yang sudah banyak mengakibatkan banyak korban tewas lantaran “boleh” atau racun itu sudah menebar pada badan si mangsa.

Ingatlah, pertolongan pertama boleh menyelamatkan nyawa seorang, oleh kerana itu anda harus tahu langkah pemulihan atau pertolongan pertama yang harus dikerjakan bila ada yang alami musibah itu.

Inilah yang perlu segera anda lakukan:

Siapkan minyak makan satu sudu makan
Siapkan kain perca atau robek kain / pakaian telah tidak layak gunakan yang berbahan dari benang (kapas) saiz 10X10 cm. Janganlah menggunakan bahan nilon atau katun.
Siapkan satu buah geretan / korek api / mancis.

Gulung kain perca dengan telapak tangan, lalu celupkan satu sisi (hujungnya) dalam minyak makan! Setelah itu bakar sisi yang basah oleh minyak makan tadi. Biarlah sebahagian saat hingga api menyala serta sebatan pelan-pelan ke bahagian yang digigit atau yang luka oleh besi paku! Banyak kali sebatan pada 8 hingga 10 kali, janganlah lebih daripada 10 kali! Lantaran akan mengakibatkan luka bakar pada kulit yang disebat.

Jika anak anda masih tetap berusia 2-5 tahun, cukup 5 kali sahaja. Menghilangkan rasa kasihan pada mangsa sewaktu anda mencambuk sisi yang luka, lantaran terasa sangat sakit serta perih. Insya Allah racun / dapat yang merebak pada badan akan hilang.

Sesudah pertolongan pertama telah dikerjakan, baiknya korban lalu dibawa ke doktor atau tempat tinggal sakit paling dekat untuk dikerjakan carian serta pemulihan selanjutnya.

Ingatlah serta sebarkan langkah penyembuhan itu pada kebanyakan orang, lantaran setiap saat itu akan sangat berguna sekali serta boleh menyelamatkan banyak nyawa manusia.

Sumber: Viralsegera

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *