Terjumpa sebuah lubang di dalam air, tanpa perasaan takut mereka memasukkan tangan ke dalam, apa yang berjaya dikeluarkan sangat mengejutkan

Lukas merupakan seorang anak yang sedikit penakut. Maka, dalam usaha untuk memberanikan anaknya itu, ayah Lukas mengajaknya untuk beriadah di luar rumah. Pada suatu hari, sedang mereka beriadah di tepi danau sungai, mereka terjumpa satu lubang yang sangat aneh. Lubang itu juga mengeluarkan buih-buih.

Apabila mereka berdua melihat lubang aneh ini, ayah Lukas menyangka anaknya itu tidak berani untuk mendekatinya. Akan tetapi, tindakan Lukas untuk melihat dengan lebih dekat apa yang berada di dalam lubang itu mengejutkan ayahnya.

Walaupun Lukas tidak begitu berani, dia tetap cuba untuk menyelukkan tangan ke dalam lubang tersebut. Ayah Lukas bersiap sedia di belakang anak lelakinya itu, menantikan apa yang bakal mereka temui di dalam lubang itu.

Apabila Lukas berjaya memegang hidupan yang berada di dalam lubang itu, dia sendiri tertanya-tanya apakah sebenarnya yang berada dalam pegangannya itu. Dia agak risau sekiranya ia adalah seekor ular. Tetapi dengan sedikit bantuan daripada ayahnya, Lukas berjaya untuk menarik raksasa itu keluar.

Apabila raksasa itu berjaya dikeluarkan, barulah mereka dapat melihat sendiri rupanya yang sebenar. Ternyata, ianya seekor ikan keli yang sangat besar! Lukas telah berjaya mengatasi ketakutannya dan menarik ikan ini keluar! Ayah Lukas nampaknya begitu bangga dengan anaknya itu.

Pesan ayahnya kepada Lukas, ‘sebenarnya segala ketakutan dan kelemahan kita itu tidak menakutkan, asalkan kita sendiri berani untuk mengatasinya’. Ayahnya berpesan lagi, ‘walaupun kita menghadapi kesusahan, anggaplah ianya seperti permainan bola sepak sahaja. Kita seharusnya berusaha untuk terus maju ke hadapan, melepasi segala rintangan’.

Kisah Lukas ini bersama dengan pesanan penuh makna ayahnya itu diharap menjadi satu pengajaran dan contoh buat semua pembaca di luar sana.

tonton video dibawah:

Sumber

Menjadi kaya secara tiba2 setelah perolehi batu dari sungai, Setelah dibelah inilah hasilnya

Ringkasan Video : (atau scroll ke bawah terus tonton video)

Kekayaan adalah impian semua orang yang hidup di dunia ini. Dengan kekayaan, hidup akan terasa lebih mudah dan menyenangkan. Apalagi di zaman serba moden ini, duit adalah segalanya. Segala sesuatu pastinya memerlukan duit. Jadi dengan itu ramai orang yang bekerja keras untuk mendapatkan duit yang banyak hingga boleh menjadi kaya.

Bekerja keras siang dan malam belum tentu boleh menjadikan kita kaya. Tetapi ada juga beberapa orang yang tidak perlu kerja keras namun boleh kaya mendadak secara tiba-tiba. Itulah yang telah dialami oleh seorang pemuda dari sebuah pedalaman di negara Indonesia yang menjadi kaya secara tiba2 apabila secara tidak sengaja membawa pulang batu yang ditemui di sebuah sungai mempunyai hasil khazanah yang sangat tinggi nilainya dan sangat susah untuk diperolehi.

video penuh di bawah lagi

Inilah yang dikatakan rezeki tak diduga, pemuda ini perasan sesuatu yang pelik berlaku apabila pada sebelah malamnya batu tersebut bersinar dan mengeluarkan cahaya hijau yang sangat menarik. Setelah diamatinya batu pelik tersebut sekian lama, beliau lantas mengambil keputusan terus membelah batu tersebut. Apa yang ditemuinya sangatlah mengejutkan dan terus bertemu dengan seorang pakar yang memberitahu bahawa dia akan menjadi kaya selepas ini…

Jom kita saksikan apakah khazanah tersebut melalui video di bawah. Jangan lupa untuk subscribe jika anda mahu mendapatkan cerita yang lebih menarik lagi selepas ini. Selamat menonton ye.

Sumber

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *