Kerana Suka Tidurkan Anak yang Berusia 5 Bulan “Di Dalam Stroller Bayi” .. Ibu Ini Menyesal Seumur Hidup !! – Aku Menyesal Sangat Melihat “Keadaanya Seperti Ini

Sebagai harta paling berharga, setiap kali sang ibu membawa bayi pergi jalan-jalan pasti membawa banyak barang bawaan, entah cadangan pampers, susu, topi, dll. Belum lagi ditambah jika bayi Anda masih kecil dan belum bisa jalan, dimana tangan kiri Anda haurs memegang tas perlengkapan bayi dan tangan satunya lagi menggendong bayi.

Tapi sejak ditemukannya kereta bayi, sangat bisa membantu orangtua agar tidak keberatan saat menggendong maupun kehilangan jika bayi tersebut sudah bisa berjalan sendiri. Dan biasanya kereta bayi juga memiliki satu kait kecil atau keranjang dimana kita bisa menyimpan barang bawaan sang bayi.

Namun tahukah kamu, bahwa sebenarnya kereta bayi tidak baik bagi perkembangan tulang bayi sendiri? Khususnya bisa merusak tulang belakang bayi.

Tulang pada bayi masih sangat lunak, jika diposisikan di tempat yang salah akan mengubah bentuk aslinya.

Bayi yang kurang dari 6 bulan tidak dianjurkan untuk duduk di kereta bayi, karena pada masa ini tulang bayi masih rapuh, kalau jalanan tidak rata, kereta bayi akan berguncang dan tulang belakang bayi kemungkinan akan rusak akibat benturan. Jadi jangan tempatkan bayi di kereta sampai ia mampu menopang berat kepalanya sendiri.

Dan ada beberapa hal penting lainnya yang berhubungan dengan kesehatan tulang bayi, yaitu jangan membiarkan bayi terlalu lama tertidur dalam gendongan lenganmu, cepat tidurkan di atas kasur yang memiliki permukaan rata; jangan terlalu cepat mengingankan bayi bisa tengkurap atau merangkak, karena pada dasarnya semua perkembangan bayi ada tahapnya sendiri, usia 3 bulan mulai bisa tengkurap, usia 6 bulan duduk, dan usia 9 merangkak.

Jika dibiarkan terus menerus dalam posisi yang salah, lama kelamaan akan berakibat skoliosis serta dapat mempengaruhi pertumbuhan bayi.

Jadi saat ini para bunda sudah mengerti bukan bahwa tidak semua peralatan bayi itu aman bagi perkembangan bayi sendiri? Alangkah baiknya jika kita mengerti secara teori tentang pertumbuhan sang bayi.

Semoga bermanfaat dan jangan lupa SHARE ke teman-temanmu juga ya 🙂

sumber

Layanan Baik Puteri Sarah Liyana Terhadap Pembantu Anaknya, Duduk & Makan Semeja Curi Perhatian Netizen

Layanan Baik Puteri Sarah Liyana Terhadap Pembantu Anaknya, Duduk & Makan Semeja Curi Perhatian Netizen

Sebentar tadi, Puteri Sarah Liyana Megat Kamaruddin, 33 yang merupakan isteri kepada pelakon dan pengarah Filem KL Special Force Syamsul Yusof, 34 ada memuat naik video di insta storynya, keluar berjalan-jalan bersama rakan pelakon Sabrina Ali ke salah sebuah pusat membeli belah di The Curve, Damansara.Sarah dan Sabrina turut membawa anak-anak serta pembantu rumah mereka.

Namun perkara yang berjaya mencuri perhatian pengikut instagram Sarah adalah meskipun bergelar selebriti, Sarah memberikan layanan baik terhadap pembantu anaknya, Syaikhul Islam, 11 bulan dengan turut memberi makan dan duduk semeja bersama-sama.

Berikut antara komen pengikut instagramnya yang dimuat naik oleh Puteri Sarah yang membuatkan beliau rasa terharu.

“Sangat bangga dengan awak Sarah. Awak layan pembantu rumah seperti manusia. Ya, mereka adalah manusia juga. Sebab kadangkala saya pernah lihat, pembantu-pembantu ini duduk di suatu sudut dan memberi makanan pada anak-anak, tetapi mereka sendiri tak makan. Terima kasih kerana menjadi seorang yang baik hati. Sayang awak!”

Bukan itu sahaja, rata-rata pengikutnya turut memuji Puteri Sarah atas layanan baiknya antaranya;

legasi_kita Yes you are a good kind hearted muslimah. Tq so much love

rubyatul93 Bagus kak…. Treat maid macam adik bradik…walaupun maid depa pun ada hati & perasaan ..good kak…@puterisarahliyana .

sarafira Secantik namanye ..pekerti mulia

umi_salina Hasil didikan ibubapa..suami..anak itu cerminan ibubapa..once dah kahwin..isteri itu cerminan suami anda..@puterisarahliyana ..

catlovver1959 Itulah hasil apabila ada ilmu n akhlak yg terpuji. Suka tengok keluarga dato haslam skrng. Keluarga sakinah. Semoga Allah merahmati keluarga dato anak beranak

ella_pit Sebab maid pun manusia juga macam kita,respect u kak Sarah

Tahniah, Puteri Sarah. Dahlah cantik baik hati pula tu. Memang seharusnya kita memberi layanan yang baik pada sesiapa sahaja tak kiralah walaupun pada pembantu rumah. Semoga perkahwinan Sarah dan suami yang telah memasuki usia 4 tahun ini semakin bahagia dan berkekalan hingga ke syurga.

sumber

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *