BANDUAN PENJARA INI ‘BEBAS UNTUK KELUAR MASUK’, TAPI TIDAK ADA SATUPUN YG MAHU MELARIKAN DIRI, ALASAN NYA MEMANG TAK MENGEJUTKAN!!!

Banduan Penjara Ini ‘Bebas Untuk Keluar Masuk’, Tapi Tidak Ada Satupun Yg Mahu Melarikan Diri, Alasan nya Memang TAK DISANGKA² !!! | – Fort Boyard adalah benteng terletak di selat Pertuis d’Antioche, pantai barat Perancis dengan panjang tembok 61 meter, serta tinggi 20 meter dan lebar 31 meter.

Di ruang bawah tanah benteng ini, terdapat pejabat dan ruang- ruangan untuk para tentera. Sedang kan di lantai atas dan tengah benteng, terdapat senjata, meriam dan bom granat.

Kehebatan konstruksi dan lokasi benteng yang berada di tengah laut ini, membuat kan Fort Boyard menjadi salah satu benteng terkenal.

Membangun kan benteng di tengah laut dengan konstruksi yang kukuh seperti itu bukan perkara yang mudah. Pada 1950, Fort Boyard menjadi bangunan yang dilindungi oleh Charente Maritime Regional Council.

Benteng ini pertama kali dibangun kan adalah untuk kegunaan oleh angkatan bersenjata Perancis yang dilaku kan oleh Louis XIV pada tahun 1661.

Tujuan pembangunan benteng ialah untuk melindungi pantai dari serangan angkatan laut Inggeris.

Projek pembangunan benteng ini terhenti pada tahun 1809. Namun kemudian di sambung semula pembinaan ketika Perancis dipimpin oleh Louis- Philippe.

Pertukaran pemimpin itu seiring dengan ketegangan hubungan Perancis dengan Inggeris. Pada tahun 1857, projek pembangunan benteng itu akhir nya selesai.

Selama Perancis dipimpin oleh Raja Napoleon Bonaparte, Fort Boyard diguna kan sebagai tempat pertahanan menghalau musuh selama 56 tahun, dari tahun 1801 hingga tahun 1857.

Napoleon Bonaparte juga memperkuat kan konstruksi Fort Boyard dan melengkapi nya dengan pelbagai kelengkapan, termasuk persenjataan berat.

Fort Boyard sempat diguna kan sebagai penjara tentera. Tahanan di sini memiliki kebebasan yang tidak ada batas nya.

Namun oleh kerana lokasi penjara Fort Boyard tersebut di laut, tidak ada tahanan yang memiliki keupayaan serta kesanggupan untuk melarikan diri.

Sekarang, Fort Boyard merupakan tempat lawatan bagi para pelancong. Benteng ini juga sering menjadi lokasi penggambaran filem.

Banyak yang mengagumi keindahan dari benteng ini, belum lagi melihat isi di dalamnya yang penuh dengan sejarah. Apakah Anda pembaca tertarik untuk mengunjungi benteng ini?

Sumber kaki kitai viral via Bibirbergetar

Artikel Menarik Dibawah…

Allah Allah Allah…!! Beberapa hari sebelum dihukum gantung dia diberi peluang oleh pihak polis untuk menulis permintaan terakhir. Menggeletar tangan polis bila baca surt permintaan budak ni. Sebak sangat. Nak tau apa yang ditulisnya jom kita baca

Seorang ‘banduan akhir’, iaitu yang menantikan hukuman mati meminta sebatang pen dan sekeping kertas sebagai ‘permintaan terakhir’nya. Selepas menulis selama beberapa minit, banduan tersebut meminta pegawai penjara untuk menyerahkan surat yang ditulis itu kepada ibu kandungnya. Surat itu berbunyi…

IBU…,

Sekiranya terdapat LEBIH keadilan di dunia ini, kita berdualah yang seharusnya dihukum bunuh, dan bukan hanya saya seorang. Ibu juga bersalah ke atas liku kehidupan yang saya jalani.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri basikal milik seorang budak lelaki yang sebaya saya? Ibu yang membantu saya menyorokkan basikal itu dari pengetahuan ayah.

INGATKAH IBU ketika saya mencuri wang dari dompet jiran kita? Ibu juga yang pergi bersama saya ke sebuah pasaraya untuk membelanjakannya.

INGATKAH IBU ketika saya bertengkar dengan ayah dan kemudian ayah pergi meninggalkan kita? Ayah sekadar mahu memperbetulkan diri saya kerana perbuatan saya mencuri keputusan akhir sebuah pertandingan yang menyebabkan saya dibuang sekolah.

IBU… KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak, yang tidak lama selepas itu saya menjadi seorang remaja yang bermasalah. Dan sekarang, saya hanyalah seorang lelaki yang rosak. KETIKA ITU saya hanyalah seorang kanak-kanak yang memerlukan pembetulan, bukannya keizinan (untuk berbuat kerosakan).

TETAPI, SAYA TETAP MEMAAFKAN IBU…. Saya mohon agar surat ini sampai kepada seberapa banyak ibubapa di dunia ini, agar mereka tahu yang menjadikan seorang anak itu baik atau jahat adalah…

PENDIDIKAN IBUNYA!!!. Terima kasih ibu kerana MEMBERIKAN ‘nyawa’ kepada saya dan juga menyebabkan saya KEHILANGANNYA. Dari anakmu,

(Seorang Banduan Hukuman Mati)

Sumber: Bibirbergetar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *